Тема уроку: Види кутів
Мета уроку: Ознайомити учнів з видами кутів. Формувати в учнів вміння та навички розв’язувати задачі і вправи по темі «Види кутів». Формувати вміння аналізувати певні математичні твердження, встановлювати головне, самостійно застосовувати набуті знання в стандартних і нестандартних ситуаціях, робити математичні записи і висновки. Виховувати зацікавленість предметом, культуру математичного мовлення.
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація «Види кутів».
Очікувані результати:
- Описують поняття кута.
- Розпізнають види кутів.
- Називають основні елементи кутів та їх виміри.;
- Зображують кути, за допомогою лінійки, косинця, транспортира.
- Розв’язують вправи, що передбачаєть вимірювання кутів.
Епіграф. «Геометрія є пізнання всього існуючого».
Платон
Давньогрецький філософ
Хід уроку.
- Перевірка домашнього завдання.
Вчитель: Перевіримо відповіді, які записані на слайді. Червоною пастою підкреслити, де неправильна відповідь.
- Записати усі кути, зображені на рис. 1.
Відповідь. ∠NMP, ∠NMK, ∠KMP
Рис.1
Які з променів, зображених на рис. 2, перетинають сторону кута ВАС?
Відповідь. Промінь КР, МЕ
- Накреслити кут СОД і провести промені ОК і ОР між його сторонами. Записати усі кути,що утворилися на рис. 3.
Відповідь. ∠СОК, ∠КОР, ∠РОD, ∠COP, ∠KOD.
4.Задача. Сторони прямокутника мають довжини 2 дм і 13 см. Знайти його периметр.
Розв’язання.
Р = 2 (а+ b); Р = 2(13 +20) = 66 (см).
2. Відтворення та узагальнення понять та засвоєння відповідної
їм системи знань.
Експрес - опитування
- Назвати основні геометричні фігури.
Відповідь. Точка, пряма, площина.
- Що таке координатний промінь?
Відповідь. Промінь, який має початок відліку, одиничний відрізок, напрям.
- Що таке шкала?
Відповідь. Система поділок разом з відповідними числами.
- Які шкали називаються прямолінійними?
Відповідь. Координатний промінь, лінійка, кімнатний термометр.
- Які шкали називаються криволінійними?
Відповідь. Шкали годинника і спідометра.
- Сформулювати означення кута.
Відповідь. Геометрична фігура, утворена двома променями, що виходять з однієї точки.
- Які кути називаються рівними?
Відповідь. Якщо можна накласти одне на одного, щоб вони збігалися.
3. Історична довідка.
Для того, щоб ви поглибили своє розуміння змісту нашої теми учениця підготувала повідомлення з історії математики.
Геометрія – дуже цікава і захоплююча наука. Деякі сучасні математики називають геометрію «вітаміном» для мозку.
Дійсно, геометрія розвиває у людини здатність чітко та аргументовано міркувати.
У давнину геометрії навчали навіть ораторів!
Слово «геометрія» схоже на слова «географія», «геологія», «геодезія». Воно складається з двох слів грецької мови: геос – земля, метріо – вимірюю. У перекладі з грецької слово «геометрія» означає «землемірство».
Документи свідчать, що геометрія зародилася ще в стародавньому Єгипті понад 4000 років тому.
Відомості з геометрії слугували не лише для вимірювання землі, а й для потреб архітектури. Будівництво стародавніх споруд (зокрема, єгипетських пірамід, які й тепер вражають досконалістю своїх форм, точним орієнтуванням за сторонами світу) потребувало досить глибоких геометричних знань і виконання складних попередніх розрахунків.
За переказами, біля входу до Академії Платона (давньогрецький філософ, що жив 2350 років тому) було написано «Та не ввійде сюди ніхто з тих, хто не знає геометрії».
Зрозуміло, що назва геометрії застаріла, бо сучасна геометрія вийшла далеко за межі завдань вимірювання Землі. Тепер її зміст набагато різноманітніший і складніший. Геометрія – це наука про властивості геометричних фігур.
- Первинне сприймання нового матеріалу.
Види кутів.
- Якщо сторонами кута є доповняльні промені, то такий кут називається розгорнутим.
- Розгорнутий кут можна поділити на два рівні між собою кути. Для цього візьмемо аркуш паперу з прямим краєм, який дає уявлення про розгорнутий кут, і складемо його так, щоб сторони кута збіглися. Позначимо вершину кута точкою К. Кожний з утворених таким чином кутів називається прямим кутом.
Зрозуміло, що прямий кут удвічі менший від розгорнутого.
3) Кут МОА на рис. 7 менший від прямого кута ВОА. Такий кут називається гострим.
4) Кут КОL на рис. 8 більший за прямий кут POL, але менший від розгорнутого. Такий кут називається тупим.
6. Осмислення матеріалу і застосування практичних дій.
№303. Знайдіть, користуючись транспортиром, градусну міру кутів, зображених на рисунку 98. Визначте вид кожного кута.
Відповідь.∟AMK = 30° - гострий; ∟CTF = 35° - гострий; ∟POB = 120° - тупий;
∟HQR = 90° - прямий; ∟SNE = 125° - тупий; ∟XYZ = 45° - гострий..
№ 315. Знайдіть градусну міру кута між стрілками годинника, якщо вони показують: 1) 3 год; 2) 6 год; 3) 4 год; 4) 11 год; 5) 7 год
Відповідь. Щогодини годинна стрілка змішується на 360° : 12 = 30°. Хвилинна стрілка робить повний оберт і повертається у те саме положення.
1) 3 • 30° = 90°; 2) 6 • 30° = 180°; 3) 4 • 30° = 120°;
4) Об 11 год стрілки утворюють такий самий кут, як і в 1 год, тобто 30°.
5) О 7 год стрілки утворюють такий самий кут, як і в 5 год,
тобто 5 • 30° = 150° ).
№310. Накресліть кут CDE, який дорівнює 152°. Променем DA розділіть його на два кути так, щоб ∟CDA = 98°. Обчисліть величину кута ADE.
∟ADE = ∟CDE - ∟CDA;
∟ADE = 152°- 98° = 54°
Вчитель. Щоб кожний учень міг з впевненістю сказати, що досяг успіху, потрібно самостійно попрацювати над виконанням аналогічних завдань. Під час самостійної роботи дозволяється здійснювати взаємодопомогу. Вибирай сам: працювати самостійно чи за допомогою друзів. Робота в парах (обговорення, корекція).
- Самостійна робота.
1) Вказати гострі, тупі, прямі кути.
Варіант 1. Варіант 2
Відповідь. ∠ABF і ∠BAK прямі, ∠BFK-тупий, ∠FКA гострий
Відповідь. ∠ADC– гострий, ∠ABC і ∠BAD – тупі, ∠BCD прямий.
2) За який час повернуться на розгорнутий кут стрілки годинника:
годинна хвилинна
Відповідь. 6 год. Відповідь. 30 хв.
3) На повторення. Розв’язати рівняння:
(4x+ 5x) 13 = 1404. (7х х):12 = 315.
9х = 1404:13 = 108; 6х = 315 12;
х = 108:9 = 12; 6х = 3780;
х = 12. х = 3780:6 = 630;
Відповідь. 12. х = 630.
Відповідь. 630.
7. Підсумок уроку.
1. На сьогоднішньому уроці повторили:
1) Основні геометричні фігури
2) Що таке координатний промінь
3) Які шкали називаються прямолінійними, криволінійними
4) Означення кута, які кути називаються рівними
5) Вивчили види кутів: гострий, тупий, прямий, розгорнутий
6) Розв’язали ряд практичних задач.
7) Застосували набуті знання в стандартних і нестандартних ситуаціях
8) Робили висновки.
Ми переконалися, яке велике значення має геометрія, що дійсно вона є пізнанням всього існуючого.
8. Домашнє завдання.
Повторити § 11. Вивчити §12.
Розв’язати : №304; № 311; № 317; |