Зміст
Тема 1. Агресивна поведінка: як бути? .....................................................................138
1.1. Агресивна поведінка дошкільнят. Литвинова І. ...................................................138
1.2. Витоки агресивності та їх профілактика. Палько Т...............................................143
1.3. Агресія: самозахист, відстоювання прав чи ворожість? Палько Т., Ребрей Г. ..148
1.4. Де ховається агресія? Палько Т., Ребрей Г. ..........................................................151
Тема 2. Аутоагресія та схильність до суїциду .........................................................158
2.1. Аутоагресивна поведінка: від подряпин до суїциду. Гусєв А.................................158
Тема 3. Булінг: побачити, зрозуміти, допомогти, протистояти ............................164
3.1. Без маски (булінг). Байдик С. ...................................................................................164
3.2. Викресли булінг! Литвинова І., Лисенко Н.............................................................169
3.3. Профілактика булінгу в підлітковому віці. Трапезникова О. .................................179
Тема 4. Бути сучасними: як використовувати електронні інструменти? ...........185
4.1. Будь сучасним – доповни свою реальність! Байдик С. ..........................................185
4.2. Електронні інструменти: як зробити їх своїми помічниками?
Простими кроками електронною мапою світу. Мірошникова К. ................................189
Тема 5. Виховання без шкоди: ефективне батьківство .........................................198
5.1. Усвідомлене батьківство. Гальченко Л., Шайда К. .................................................198
5.2. Взаємодія батьків і дітей. Грек І. ..............................................................................208
5.3. Бити чи не бити? Покарання без шкоди. Замосянчук О. ........................................213
5.4. Гіперопіка. Чи варто занадто опікати свою дитину? Матвеєва О. .......................218
Тема 6. Вікові кризи: що це таке і як діяти? ...............................................................222
6.1. Я – дорослий: перший перехідний вік – 9-10 років. Замосянчук О. .......................222
6.2. Криза трьох років: знаючи правила, минаємо легко. Литвинова І. .....................228
6.3. Підлітковий вік. Ошийко Я....................................................................................... 234
Тема 7. «Гуртом легше …». Чому важливо працювати разом.
Згуртування класу, батьківської громади тощо .......................................................238
7.1. Спільнота батьків – дієва, успішна команда. Боярчук О., Микитюк Л..................238
7.2. Як перетворити вимоги на домовленості? Боярчук О., Микитюк Л. .....................241
7.3. Як розв'язати конфлікт.Грек І. ..................................................................................244
Тема 8. Емоції та почуття ...............................................................................................252
8.1. Про емоції та почуття: просто і доступно. Палько Т..............................................252
8.2. Емоції позитивні та негативні. Карпенко О. ..............................................................259
Тема 9. Знайомтесь, це наша родина! .........................................................................266
9.1. Моя сім'я – це світ, де завжди затишно. Вардова А. ...............................................266
9.2. Разом краще. ГолубГ. ...............................................................................................268
9.3. Ти+я, ти+я = одна сім'я. ГолубГ. ...............................................................................272
9.4. Взаємовідносини батьків і підлітків: діалог поколінь.
Гладких В., Кірпіченко Н., Кошкер А., Літвін М., Покатілова Ю., Чупіка С. ..............275
9.5. Гендерні стереотипи. Кущ Л........................................................................................288
9.6. Сімейні цінності у вихованні дитини. Ошийко Я. ......................................................294
Тема 10. Море інформації: як не потонути? ................................................................297
10.1. Інтернет-небезпека: родина на захисті дитини. Бурім О........................................297
10.2. Як не потонути у морі інформації? Волошенюк О. ..................................................308
Тема 11. Насилля – це сміття, яке треба виносити з дому ........................................313
11.1. Насильство – це сміття, яке треба виносити з дому. Дабіжа С..............................313
11.2. Сім'я – це простір без насильства. Замосянчук О...................................................317
Тема 12. Наша країна і край, у якому ми живемо .........................................................321
12.1. Що означає бути громадянином/громадянкою? ВардоваА..................................321
12.2. Державний устрій України. Хто за що відповідає і як захистити свої права.
Козорог О. .........................................................................................................................323
Тема 13. Не такі, як усі: розуміння і прийняття ...........................................................336
13.1. Один з багатьох. Ідентичності. Коломєєць Л., Охредько О. ...................................336
13.2. Інклюзія – виклик чи реалії? Федоров В. ..................................................................340
13.3. Зроби крок до інклюзивного суспільства. Коломєєць Л. . .......................................344
13.4. Багатоманітний світ: як різним бути разом. Єлігулашвілі М...................................349
Тема 14. Права людини: як їх захистити? .....................................................................354
14.1. Права людини. Женирет В. ......................................................................................354
14.2. Право на право. КараченцеваН................................................................................360
14.3. Чи розуміємо ми права людини та права дитини? Потапова В. ...........................366
Тема 15. Сімейний бюджет: плануємо разом. Бюджет родини – бюджет громади: як впливати, складати і контролювати ........................................373
15.1. Сімейний бюджет як фундамент міцної родини. Трапезникова О.........................373
15.2. Ваш фінансовий план. Куриш Н., Унгурян І. ............................................................378
Тема 16. Спілкування – найцінніший подарунок: як знайти час ...............................383
16.1. Що краде наш дорогоцінний час? Ази тайм-менеджменту. Пастушенко Р..........383
16.2. На що я витрачаю свій час. Медвєдєва Г. ................................................................391
Тема 17. Сто один спосіб ефективного дозвілля та відпочинку .............................397
17.1. Чи потрібно вчитися відпочивати? Замосянчук О. .................................................397
Тема 18. Схильності дитини: як виявити та розвинути? ..........................................404
18.1. Як виявити та розвинути схильності дітей молодшого шкільного віку. Цибух Л. .404
Тема 19. Телевізор/комп'ютер – член родини? ..........................................................408
19.1. Телевізор/комп'ютер – член родини? Волошенюк О. ...........................................408
19.2. Вплив інформації на дитину. Лисенюк Н................................................................414
Тема 20. Те, що тебе обмежує. Залежності ..................................................................420
20.1.Те, що тебе обмежує. Залежності. Цибух Л.............................................................420
Тема 21. Чи потрібно дорослому вчитися? ................................................................424
21.1. Навчання впродовж життя: необхідність чи данина моді? Голуб Г........................424
21.2. Створення власного електронного професійного ресурсу як інструмент впровадження навчання впродовж життя. Унгурян І....................429
Тема 22. Я в громаді: «Моя хата скраю?…» .................................................................431
22.1. Вплив громадян на вирішення проблем громади. Коломєєць Л., Охредько О. ...431
22.2. Лобіювання в громаді. Коломєєць Л., Охредько О.................................................437
22.3. Усього можливо досягнути разом. Чупіка С. ..........................................................442
Тема 23. Як розв'язувати суперечки без сварки та бійки ..........................................447
23.1. Кроки до порозуміння. Вишневська А. ....................................................................447
23.2. Конфлікт та шляхи його розв'язання. Гальченко Л. ................................................451
23.3. Злочин і покарання. Що таке відновне правосуддя. Дацко О. ...............................455
24.4. Вироблення навичок спілкування в конфлікті. Женирет В. ..................................459
24.5. «Я-висловлювання» як шлях до порозуміння.Драгула О., Палько Т. ................. 463
24.6. Чи можливе життя без конфліктів? Руда О. ............................................................467
Тема 24. Як допомогти дитині адаптуватися до нових умов.....................................471
24.1. Моя дитина йде до садочка. Литвинова І. ...............................................................471
Тема 25. Як допомогти дитині вчитися ..........................................................................478
25.1. Коли дитина любить вчитися? Як активувати чарівну мотивацію?
Замосянчук О. ..........................................................................................................478
25.2. Як допомогти дитині навчатися? Таємниці успішного батьківства. Унгурян І. ......485
Тема 26. Як керувати закладом освіти? Можливості батьківської громади ..........489
26.1. Принципи та цінності батьківського самоврядування. Мітьков О. .......................489
542
Культура добросусідства
Тема 27. Як навчити дитину цінувати та заощаджувати ресурси?.......................... 491
27.1. Будемо здорові! Демчук С. ......................................................................................491
27.2. Еко-«фішки», або як не наслідити після себе. Замосянчук О. ................................496
Тема 28. Як розмовляти і домовлятися ........................................................................501
28.1. Як говорити, щоб діти нас слухали. Пастушенко Н. ..............................................501
28.2. Як треба слухати, щоб діти з вами говорили. Мова прийняття.
Пастушенко Н. .....................................................................................................................512
28.3. Батьки та діти – мистецтво спілкування. Тур С. ......................................................520
28.4. Учимося знаходити вихід і виявляти почуття. Юрик О. ..........................................526
Тема 29. Як розпочати власну справу? ........................................................................ 530
29.1. Як розпочати власну справу? Мистецтво здійснення обмінів.
Куриш Н., Унгурян І. ...........................................................................................................530
Тема 30. Як створити проєкт і знайти гроші? ..............................................................534
30.1. Як створити проєкт і знайти гроші для реалізації своїх ідей? Смірнов О...............534 |