Тема: Усне додавання трицифрових чисел виду 520+340. Розширена задача на зведення до одиниці.
Задачі уроку: Познайомити учнів із додаванням трицифрових чисел виду 520+340; формувати вміння розв’язувати розширені задачі на зведення до одиниці; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати мислення. Виховувати бажання приходити на допомогу тим, хто її потребує. Формувати інформаційну компетенцію.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу
Обладнання: Електронна презентація,макет світлофора, сигнальні картки, таблиця з короткою умовою задачі, медалі «Кращий учень уроку».
Хід уроку:
I. Оргмомент
Щоб урок нам розпочати,
Треба вголос проказати:
Я уважний і серйозний,
Хоч іще малого зросту.
Впевнений, кмітливий я,
Прагну здобувать знання.
Наш урок математичний,
І цікавий, і незвичний.
Гостей є у нас багато.
Вирушаємо у путь
нас цікаві справи ждуть.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці я відкрию вам секрет, як легко додавати трицифрові числа виду 520+340 і навчу вас це робити, а також ми познайомимося із розширеною задачею на зведення до одиниці. (Слайд 2)
III. Мотивація навчальної діяльності.
- Урок у нас незвичайний. Ми потрапимо у казку. А що це буде за казка, здогадайтеся самі:
Були собі дід та баба та дожились уже до того, що й хліба нема. Дід і просить:
— Бабусю! Спекла б ти … кого?
— Здогадалися? (Колобок). Баба в вас питає:
- А яке сьогодні число, який місяць, чи скоро пенсія?
( Давайте підкажемо, яка дата та й запишемо у зошитах)
— От, бабусю, піди в хижку та назмітай у засіку борошенця, то й буде колобок.
IV. Актуалізація опорних знань.
- Математичний диктант. (Слайд 3)
- Так я не знаю, скільки борошна узяти.
- А я тобі підкажу.
- Дід буде казати, а ви цифрами красиво, каліграфічно записувати.
- Візьми, бабо, стільки муки, щоб було:
Двісті вісімнадцять, сімсот сімдесят сім, триста сорок, п’ятсот чотири, триста.
Наступне число до числа 364, 159, 600
Попереднє кожному з чисел 867, 499, 900.
( 218, 777, 340, 504, 300
365, 160, 601,
866, 498, 899 )
- Давайте перевіримо ці числа. Самоперевірка.
За правильно виконану роботу та правильні відповіді ставте собі на полях +, в кінці уроку визначимо кращого учня уроку.
- Підкресліть олівцем десятки однією рисочкою, сотні – двома рисочками
- Назвіть десятки, сотні
( У кого вірно, поставте на полях +)
2. Гра «Світлофор».
- Спекла баба колобка, витягнула з печі і поклала на вікно, щоб охолонув.
А колобку захотілося помандрувати, зіскочив він з вікна і покотився по стежині.
- Діти, як ви думаєте, чи знав колобок правила дорожнього руху? А ви знаєте? Давайте допоможемо Колобку вивчити ПДР. Для цього треба пригадати сигнали світлофора і відповісти на запитання. (Слайд 4)
- Що означають кольори світлофора? Якщо ви чуєте правильну відповідь підіймайте зелене око світлофора, якщо неправильну – червоне. (Один учень відповідає, решта піднімають картку відповідного кольору.)
─ Що означають в записі числа 328 цифри 2, 8,3?В числі 405 цифри 0, 5, 4?
─ Скільки всього в числі одиниць? десятків? сотень?
─ Яке найменше (найбільше) трицифрове число?
( Хто не помилявся, поставте +)
3. Завдання для усного рахунку.
- Котиться, котиться наш колобок по лісу. А назустріч йому хто? (Зайчик) (Слайд 5)
По дорозі зайчик біг
Ніс 100 яблук на пиріг.
2 упало, покотилось
Скільки яблук залишилось? (100 – 2=98)
- І питає зайчик «Ти хто такий?»
- Давайте скажемо хором:
Я колобок, колобок,
Я по засіку метений
Я із борошна спечений
Я від баби втік, я від діда втік
І від тебе втечу.
- Я й сам тебе відпущу, якщо розв’яжеш мої приклади, - каже Зайчик.
- Допоможемо Колобку?
(Розв′язують приклади. Записати тільки відповіді)
400+80+5 600+50+8
700+10+4 200+30+2
300+40+7 800+60+3
(Взаємоперевірка. За правильні відповіді поставте +)
Зайчик запитує:
─ А як легко і швидко обчислити такі приклади, допоможіть? (Слайд 6)
400+50+300+20
30+60+500+200
- Який закон додавання використали?
- Який висновок можемо зробити? (Від перестановки доданків сума не змінюється)
( Хто не помилявся, ставте +)
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя.
Покотився Колобок далі. А назустріч йому хто? (Вовк). (Слайд 7)
- Ти хто такий?
- Я колобок, колобок….
- Я і сам тебе відпущу, якщо навчиш мене усно додавати трицифрові числа виду 520+340. Допоможемо Колобкові навчити вовка?
- Діти, я вам відкрию один секрет. Трицифрові числа легко додавати, якщо їх розкласти на розрядні доданки: сотні і десятки. Потім окремо додати сотні (500+300=800) і десятки (20+40=60). Додавши отримані числа (800+60=860), отримали відповідь.
- Висновок. Сотні додають до сотень, десятки – до десятків. Знайдені результати додають.
- Прочитаємо правило.(С. 77)
А тепер ви поясніть вовчику, як додати вираз 250 + 710.
(Діти пояснюють порядок виконання обчислень, називаю учнів, яким слід поставити +)
- Зрадів вовчик і відпустив Колобка.
- Первинне закріплення. (Слайд 8)
- Котиться наш Колобок далі, а в лісі на стежці… прикладів багато. Гра «Лабіринт». Щоб пройти цим лабіринтом, слід обчислити приклади.
- Допоможемо колобкові?
- № 493 (перший рядок – з коментуванням, другий – самостійно).
- Поміняйтеся зошитами, перевірте, поставте +, якщо правильно (взаємоперевірка)
Покотився колобок далі, коли чує – звучить музика, танцюють діти. Давайте і ми розвеселимо колобка, станцюємо.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Слайд 9)
VI. Розвиток математичних знань
- А наш колобок все мандрує по лісу. І зустрів він кого? (Ведмедя). (Слайд 10)
- Ти хто? – питає ведмідь.
- Я колобок, колобок,
Я по засіку метений
Я із борошна спечений
Я від баби втік, я від діда втік
І від тебе втечу.
Не втікай, а краще допоможи розв’язати мені дві задачі і я сам тебе відпущу.
1. Розв’язування розширеної задачі на зведення до одиниці №496
Аналіз задачі за запитаннями. Складання короткої умови у вигляді таблиці.
Парасольок за 1 день
|
Кількість днів
|
Усього парасольок
|
?
|
6
|
42
|
?, на 2 п.>
|
3
|
?
|
- За скільки днів у майстерні ремонтували 42 парасольки? (За 6 днів)
- Чи знаємо ми, скільки парасольок ремонтували за 1 день? (Ні)
- Як це дізнатися? (42:6=7)
- На скільки парасольок більше почали ремонтувати в майстерні за 1 день (На 2)
- Яке головне питання задачі?
Один учень працює біля дошки, розв’язує задачу з коментуванням.
Розв’язання
1) 42:6=7 (п.) – за 1 день ремонтували у майстерні
2) 7+2=9 (п.) – за 1 день стали ремонтувати в майстерні
3) 9•3=27 (п.)
Відповідь: 27 парасольок відремонтують у майстерні за 3 дні
(Вчитель називає дітей, яким слід поставити + за активну участь у розв’язуванні задачі).
2. Творча робота над задачею №497. Робота в парах.
- Складіть задачу за даним виразом.
420+(420-210)
(Поставте бонус) …
Покотився Колобок далі. А назустріч йому хто? (Лисичка). (Слайд 11)
- Ну от і попався ти мені, я тебе з′їм.
- Не їж мене, я тобі в пригоді стану.
- Ладно, каже лисичка. Допоможи розв’язати задачу.
- Діти, від вас залежить, чи залишиться колобок живий.
Задача № 495
2. Самостійна робота.
Розв’яжіть задачу, склавши до неї коротку умову
Береза – 150 років
Сосна - ?, на 220 років довше
Липа - ?, на 20 років довше
Один учень працює за закритою дошкою.
Перевірка виконаної роботи.
(У кого все правильно, поставте + на полях.)
3. Задача з логічним навантаженням №498.
- Вибач, дорогенький, але так легко від мене ти не втечеш. От якщо справишся ще з однією задачею з логічним навантаженням, тоді, обіцяю, відпущу.
Розв’язання. Щоб серед вийнятих кульок була хоча б одна біла кулька, треба зразу взяти з коробки 4 кульки.
Щоб серед вийнятих кульок були хоча б дві кульки одного кольору, треба зразу взяти з коробки 3 кульки.
Поставте бонус (називаю прізвища)
VII. Підсумок уроку.
І відпустила лисичка Колобка. Поки мандрував він по лісу, став розумним. Повернувся до діда з бабою. Баба й питає:
- Чого ти навчився під час подорожі?
Колобок відповідає:
- Сьогодні на уроці я навчився…
- Мені сподобалось…
- Я б хотів (ла)…
- А зазнав труднощів під час…
- Знання мені знадобляться, щоб…
- Скільки ж бонусів ти допоміг назбирати учням?
- Порахуйте свої бонуси, давайте визначимо кращих учнів уроку.
Оцінювання
Нагородження медалями «Кращий учень уроку».
VIII. Домашнє завдання.
С. 77, вивчити правило
№ 499, приклади,
№ 500,задача
|